Resepi Ayam Panggang Madu Kicap

Resepi Ayam Panggang Madu Kicap | Bulan puasa kalau tak masak tak sah, yelah nak beli makan kat luar terutama bazar Ramadhan tak boleh selalu. Mrsyanie pun baru sekali jejak kaki kat bazar Ramadhan. Maaflah bukan tak percaya dengan diorang masak tapi tidak mencapai kepuasan bila makan hihi.. Jadi Mrsyanie kena lah masak sendiri dirumah. Terpikir menu apa yang cepat, mudah dan kena dengan tekak ni. Akhirnya Ayam Panggang Madu Kicap menjadi pilihan menu berbuka. Tak susah ke nak panggang bagai dan perap? Mudah je ini ikut style Mrsyanie hihi..

Resepi Ayam Panggang Madu Kicap adalah hidangan yang menggabungkan rasa manis madu dengan kepedasan kicap, mencipta paduan rasa yang memikat untuk hidangan ayam yang lezat. Dalam hidangan ini, ayam dipanggang sehingga kulitnya menjadi krisp, manakala dagingnya tetap lembut dan berair. Kombinasi madu dan kicap memberikan hidangan ini rasa unik yang memukau selera. Ia adalah pilihan yang sempurna untuk menjamu selera keluarga atau rakan-rakan dalam majlis makan malam yang istimewa. Dalam panduan ini, kami akan berkongsi langkah-langkah mudah untuk menyediakan Resepi Ayam Panggang Madu Kicap yang lazat ini.

BACA: Resepi maggi goreng

Resepi Ayam Panggang Madu

Resepi Ayam Panggang Madu Kicap

Bahan-bahan yang diperlukan

  • Ayam (yang telah dibasuh dan bersihkan)
  • Madu
  • Kicap lemak manis
  • Sedikit Lada putih
  • Sedikit Lada hitam
  • Sedikit garam
  • Sedikit minyak untuk panggang

Cara Penyediaan Resepi Ayam Panggang Madu

  1. Masukkan ayam yang telah dibersihkan dalam mangkuk yang bersesuaian.
  2. Masukkan kicap lemak manis, madu, lada hitam, garam dan lada putih ke dalam ayam tadi.
  3. Gaul sehingga sebati dan ditutup. Biarkan dalam 5 minit.
  4. Gunakan kuali leper dan dimasukkan sedikit minyak.
  5. Panggang ayam yang telah diperap ke dalam kuali leper. (api sederhana)
  6. Untuk lebih sedap letakkan madu sewaktu ayam dipanggang bagi lebih likat dan sedap.
See also  Pisang Goreng Coklat Cheese

Tips Memasak

Tips: Untuk ayam dimasak dengan sempurna, tutup kuali dengan penutup lebih kurang 3 minit hingga 5 minit. Kemudian biarkan terbuka semula untuk jadikan lebih kering.

Untuk memasak ayam panggang dengan baik dan memastikan kematangan yang sekata, berikut adalah beberapa tips penting:

  1. Pemilihan Ayam: Pilih ayam segar yang berkualiti tinggi dan sesuai dengan saiz hidangan anda.
  2. Marinasi yang Baik: Rendam ayam dalam marinasi madu, kicap, dan rempah-rempah selama sekurang-kurangnya 30 minit untuk memberikan rasa yang enak.
  3. Suhu Peleburan: Panaskan oven kepada suhu yang tepat (biasanya 180-200°C) sebelum memasukkan ayam (jika menggunakan oven).
  4. Penggunaan Rak: Letakkan ayam di atas rak pemanggang untuk membolehkan udara beredar dengan baik dan memasak secara sekata.
  5. Masa Memasak: Masak ayam selama kira-kira 40-60 minit atau sehingga jus yang keluar jernih dan daging ayam benar-benar masak. Bergantung pada cara dan suhu.
  6. Pemantauan Suhu: Gunakan termometer daging untuk memeriksa suhu dalam daging. Ia sepatutnya mencapai sekurang-kurangnya 75°C.
  7. Pembalikan: Pusing ayam pada pertengahan masa memasak untuk memastikan kematangan yang sekata.
  8. Rehat Sebelum Potong: Biarkan ayam berehat selama beberapa minit sebelum dipotong untuk menjaga kesegaran dan kelembapan daging.
  9. Sajikan Dengan Sambal: Hidangkan ayam panggang madu kicap dengan sambal atau sos pilihan untuk mencipta hidangan yang nikmat.
Resepi Ayam Panggang Madu Kicap

Mrsyanie hidangkan sekali dengan cili kicap. Mudah sahaja korang potong cili dan bawang kemudian masukkan kicap. Memang sedap makan ayam panggang madu kicap dengan cili tadi, tambahan makan dengan nasi panas-panas. Oklah selamat mencuba dan korang boleh mencuba pelbagai lagi Resepi yang Mrsyanie kongsikan.

*Masa yang diambil oleh Mrsyanie lebih kurang 20-30 minit.

Yanieyusuf.com

4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*